Aanvraag nieuwe PIN/PUK - code
Aanvraag nieuwe PIN/PUK - code
Bij de aanmaak van een nieuwe elektronische identiteitskaart verstuurt de kaartproducent de codes naar de burger. Indien men de PIN-code (en PUK-code) niet meer kent en niet meer in het bezit is van dit document kan men een nieuwe code aanvragen. Sommige gemeenten bieden deze dienst aan via hun e-loket.
De aanvraag kan nu ook gebeuren via de website van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken : https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identiteitsdocumenten/eid/aanvraag-pincode/ . De aanvrager vult zijn rijksregisternummer in en een geldig e-mail adres. De nieuwe codes worden dan binnen de drie weken verstuurd naar de gemeente waar de aanvrager ingeschreven is.
Voor de aanvraag van de nieuwe codes hoeft men dus niet meer naar de gemeente. Dat is wel nog nodig om de nieuwe PIN-code in dienst te stellen.
Hiervoor wordt door het gemeentebestuur een retributie geheven. Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld op 5 euro.
Deze retributie is verschuldigd door de aanvrager en is contant te betalen.